محصولات
به طور کلی پمپ به دستگاهی گفته میشود که انرژی مکانیکی را از یک منبع خارجی گرفته و به سیالی که از آن عبور میکند، انتقال دهد. در نتیجه، انرژی سیال پس از خروج از این دستگاه (پمپ) افزایش مییابد. در پمپها تغییرات انرژی سیال همواره به صورت تغییر فشار سیال مشاهده میگردد. از پمپها برای انتقال سیال به یک ارتفاع معین یا جابجایی آن در یک سیستم لوله کشی یا هیدرولیک استفاده مینمایند. به عبارت کلی تر، پمپ دستگاهی است که سیالات غیرقابل تراکم را از یک نقطه به نقطهای دیگر جابجا مینماید
انواع پمپ
پمپ ها دارای انواع مختلفی هستند. دستهبندیهای گوناگون، پمپها را بر پایه ویژگیهای گوناگون طبقهبندی میکنند. در یکی از رایجترین این طبقهبندیها، برپایه نحوه انتقال انرژی از پمپ به سیال، پمپها به دودسته تقسیم میشوند:
پمپهای دینامیکی: در این پمپها انتقال انرژی به سیال به طور دایمی است. انواع پمپهای دینامیکی عبارت اند از:
گریز از مرکز (Centrifugal)
جریان محوری (Axial)
پمپهای جابجایی مثبت: در این پمپها انتقال انرژی به سیال به صورت متناوب یا پریودیک صورت میپذیرد. انواع پمپهای جابجایی مثبت عبارت اند از:
رفت و برگشتی (Reciprocating)
دوار (Rotary)
قیمت پمپ
در حال حاضر لیست قیمت پمپ ها در حال بروزرسانی می باشد. لطفا جهت دریافت آخرین لیست قیمت پمپها، با کارشناسان شرکت از طریق اطلاعات تماس درج شده در قسمت تماس با ما ، تماس حاصل نمایید.
اجزای تشکیل دهنده الکتروپمپ
قسمتهای اساسی یک الکتروپمپ گریز از مرکز عبارتند از:
الکتروموتور: که شامل قسمت الکتریکی پمپ است.
کوپلینگ یا هم محور سازی :که متصل کننده الکترومتر به شافت (محور) پمپ است.
محفظه یاتاقان: که محل قرار گیری برینگها میباشد.
مکانیکال سیل: که محل آب بندی پمپ و جدا کننده سیال پمپاژ شده و قسمت مکانیکی پمپ است.
پرههای پمپ: که با توجه به نوع کاربرد دارای انواع گوناگون هستند.
دو جزء اصلی پمپها، پروانه و تیغه آن و حلزونی پمپ هستند.
پروانه: نقش پروانهها در پمپ گریز از مرکز تأمین انرژی لازم برای سیال میباشد. در پمپها دو نوع پروانه پایهای وجود دارند:
مارپیچی
توربینی
پروانههای توربینی با تیغههای پخش کنندهای احاطه شدهاند که مسیرهای بتدریج پهن شوندهای فراهم میآورند تا سرعت آب را به آهستگی کاهش دهند؛ بنابراین هد سرعت به هد فشار تبدیل میشود.
پروانه مارپیچی با ویژگی نداشتن تیغههای پخش کننده مشخص میشوند. در عوض پروانه آن درون محفظهای که حلزونی شکل است قرار گرفته و سرعت آب به دلیل ترک کردن پروانه کاهش مییابد که همراه با افزایش فشار میباشد.
انتخاب بین این دو نوع پروانه بسته به شرایط استفاده تغییر میکند. نوع مارپیچی به دلیل ظرفیت بالا و هد مصرفی پائین در چاههای کم عمق معمولاً ترجیح داده میشوند. نوع توربینی در چاههای آب عمیق استفاده میشود.
تیغه: تیغه نقش راندن مایع به خروجی پمپ را دارد که سرعت را به فشار تبدیل مینماید. جزء تیغه در داخل پمپ که معمولاً به پروانه متصل است به نوبه خود دارای شکلهای گوناگونی است. دستهبندی شکلی تیغهها را میتوان به طور کلی به دو دسته تقسیم نمود:
صاف
مارپیچ
پمپ برگشت آب گرم مصرفی
پمپ سیرکوله برگشت مطابق نامش آب گرم را داخل لوله ها و مخزن آب گرم به گردش در می آورد تا آب گرم همواره در نزدیک ترین نقطه در دسترس مصرف کننده باشد.
این دستهبندی نیز میتواند منجر به دستهبندی کلی در مورد پروانهها گردد.
از مزایای ز میتوان به ویژگی تولید یک جریان هموار و یکنواخت اشاره نمود. برخی انواع پمپهای گریز از مرکز مقداری شن نیز میکنند و در کل مطمئن و دارای عمر کاری خوبی میباشند
از معایب این پمپهای میتوان به از دست دادن سطح کیفی راه اندازی اشاره نمود که بعد از راه اندازی رخ میدهد. همچنین راندمان این وابسته به کار تحت هد و سرعت طراحی میباشد.
در راه اندازی یک پ از آنجاییکه این دستگاه از مکش استفاده میکنند قابلیت کردن هوا را ندارند. پس بعنوان یک نتیجه و لوله بایستی از آب پر باشند تا مشکلی در آب بروز نکند.
نابالانسی در پمپها
وقتی اجزای چرخان نابالانس باشند، ارتعاش حاصل از عضو چرخان نابالانس میتواند ترسناک باشد. این ارتعاش میتواند موجب لرزش سطح زمینی که دستگاه روی آن قرار گرفته است شود، دستگاههای اطراف آن در جای خود تکان میخورند، پیچهای نگه دارنده شل میشوند و قطعات میشکنند. یک عضو چرخان نابالانس یر روی یاتاقانهای خود نیرو اعمال میکند و آنرا از طریق سازه خود به بیرون منتقل مینماید و نهایتاً این نیرو به فونداسیون میرسد. دلایل بروز نابالانسی:
خمش یا قوس برداشتن بین یاتاقانهای تکیه گاهی
وزن معلق تحت نیروی ثقل محور محرک را خمیده میکند
ماده یا سیال غیریکنواخت توزیع شده در روتور
قطعات هرز و لق شده بر روی روتور
قطرهای مختف المرکز بر روی روتور که ناشی از ساخت میباشد و قطعات روی روتور هم مرکز نشدهاند
هم تراز نبودن مسیر رانش با محور روتور
کوپلینگهای راننده لق از پشت هم پرش میکنند
از بین رفتن تلرانسهای بین قطعات مونتاژ شده بر روی روتور
شانهایهای روی روتور خارج از میدان محور دوران ساخته شدهاند
خلل و حفرههای روی روتور